lördag 18 augusti 2007

Tjosan!

Här har det minsann varit storfrämmat! Björn och Kari-Anne har besökt mig vid flertalet tillfällen under veckan som gått. Kul att äntligen få träffa kvinnan jag hört så mycket om under våren! Ja det var kul att träffa Björn med. Vi gjorde några utflykter. Vinbaren invid skolan, som utöver skolan och badinrättningen är ett av de ställen jag finansierar den här sommaren, besöktes. Vi var även i Siena, första gången för mig, en stad söder om Florens som jag tycker är en pärla.

I övrigt så har jag sedan sista uppdateringen hunnit hämta mig ifrån min lillasysters besök, tröttnat på att studera italienska och är nu i färd med att planera en liten resa till Elba tillsammans med en amerikan. Hoppas att det blir riktigt kulturellt!

Kari-Anne och Björn på Passegiatan

På väg mot Sienna

Middag med vänner från Spanien, Australien, Frankrike och USA.

tisdag 7 augusti 2007

Hejsan!

Nu var det ett tag sedan jag skrev. Sista veckan har präglats av att min syster besökt mig. Det var kul att ha henne här några dagar. Vi har solat, turistat och ätit ost!
Bland annat besökte vi Cinqueterre och Florens. Vi besökte även en vinbar här i Viareggio där vi åt ost tills vi båda var mer än nöjda.

Annars lunkar det på. Givetvis köpte jag badbrallorna och jag har bestämt mig för att hyra en cykel resten av tiden.

Ha det fint!

vinbar

Florens

tisdag 24 juli 2007

Hej på er!

I väntan på att min lillasyster ska anlända ägnar jag veckan åt studier och god mat förstås.

Utöver standardkursen har jag bokat fyra privatlektioner innan helgen. Dessa lektioner är bra, jag kan be henne förklara saker jag inte förstått riktigt på de vanliga lektionerna ännu en gång. Detta tar upp större delen eftersom jag inte alltid har så lätt för att förstå… Jag är även tvungen att prata konstant under 45 minuter vilket är bra då det inte blir så mycket när man delar 1½h med 10 andra studenter.

För er som tror att jag gör allt annat än studerar här nere ska jag berätta lite om vad jag har lärt mig: Tempus; Present uttrycker vad jag gör i allmänhet eller kommer att göra inom kort (ex; studerar juridik, ska gå till stranden), Futuro semplice (”enkel framtid”) uttrycker vad jag avser att göra i framtiden, Passato prossimo utrycker enstaka händelser i dåtid (ex; igår åkte jag till Milano), Imperfetto uttrycker sådant som pågått i förfluten tid (Ex; När jag var i Italien var jag på stranden varje dag). Har även börjat lära mig prepositioner vilket är ganska lurigt då det finns 5 olika för från, i, av, till, med etc. Denna vecka ägnas åt prepositioner (ord som ersätter andra ord så att man inte behöver repetera. Ex; Har du köpt boken? Ja, jag köpte den.), också klurigt som sjutton men Eleonora har tålamod med mig. Det får hon betalt för!

I helgen har jag förstås blivit av med min cykel. Att tro att ingen vill ha en skraltig cykel med punktering som dessutom är fastlåst i en stolpe är naivt. Ja, ja nu går jag och funderar över huruvida jag ska skaffa en till. Den jag hade kostade mig lika mycket som att hyra en i en månad och jag fick behålla den i nästan 5 veckor! Å andra sidan kan man nästan få ett par badbrallor för samma pengar, Dolce & Gabbana! Klurigt! Fortsättning följer…

onsdag 18 juli 2007

Så här kan det se ut när jag är på restaurang.

Mittemot. Restaurangen heter Eden.
Tjo!

Då har man varit här i en månad och nu har sommar värmen verkligen hittat hit. Förut har jag kunnat njuta av varma dagar och svala kvällar. I skrivandets stund är klockan nio på kvällen och det känns inte lönt att ta en dusch ännu.

På grund av alltför många studenter denna och nästa vecka har jag lektioner på eftermiddagen den här veckan. En fördel med det är väl att jag inte kan vara på stranden när solen står på som värst, fast det är förstås olidligt varmt i lektionssalen.
På skolan har jag nu påbörjat privatlektionerna jag lagt allt för många av mina surt förvärvade slantar på. Men jag tror det är värt det, det är mycket lättare att snacka när man är själv med läraren. Enda bekymret är att jag själv ska bestämma vad jag vill lära mig vilket är lättare sagt än gjort då det kan kännas som att mina begränsade kunskaper ger mig begränsade insikter i vad jag behöver kunna. Ja ni fattar. Lärarinnan är i alla fall söt.

Nu ska jag ta en dusch!

måndag 16 juli 2007

Två italienska gycklare höll låda i nära två timmar!

Medeltidsfestival i Pietrasanta, fast nu är vi i glasskön såklart!

Utanför centralstationen i Milano, var där i fyra timmar, tåget hem tog fyra timmar...

Till en början

Hejsan!

Från och med nu kommer det kanske lite info ifrån stöveln!

Har varit här i fyra veckor nu, tiden går fort men det beror förstås på att jag har roligt. Dagarna fördrivs med lite lektioner på morgonkvisten, därefter bär det av till stranden. Väl där finns möjlighet till lunch, läxläsning, fika, skitsnack m.m. Det finns även en volleybollplan så jag kommer vara en fena på beachvolleyboll när jag kommer hem (vad jag nu ska med den kunskapen till i Lund i oktober?).

På stranden övar jag diverse språk, tyvärr inte så mycket italienska, det har mest blivit tyskan som har utvecklats och givetvis dominerar engelskan. De flesta verkar vara från Holland eller Schweiz. Umgås mest med tysktalande personer.

Utöver vardagen försöker jag ta mig ut på utflykter lite varstans. Ska försöka lägga upp lite bilder från dem.
I lördags skulle två tysktalande åka bil till Zurich. Påpasslig som man är erbjöd jag mig att köra bilen till Milano vilket uppskattades samtidigt som jag hann med några timmars shopping i modets Mecka! Italiens näst största stad rymmer en hel del imponerande byggnader och jag gillade atmosfären även om jag bara var där i fyra timmar. Tåget hem tog lika lång tid som själva vistelsen och givetvis var anslutningen i Genua en halvtimme sen. Trenitalia är i alla fall billigt.

Viareggio är väldigt levande så här på sommaren. Mycket sommargäster, mest italienare. Möjlighet till nattliv på olika ställen alla veckodagar.

Denna veckan börjar den första av 10 privatlektioner jag har bestämt mig för att ta. Kostar skjortan men jag behöver bli tvingad till att prata. Jag förstår och kan göra mig förstådd i ganska stor utsträckning men det är lätt att låta någon som kan språket bättre sköta snacket. Nu ska jag anstränga mig lite så att jag kan imponera på min lillasyster när hon kommer ner den sista juli.