tisdag 24 juli 2007




Hej på er!

I väntan på att min lillasyster ska anlända ägnar jag veckan åt studier och god mat förstås.

Utöver standardkursen har jag bokat fyra privatlektioner innan helgen. Dessa lektioner är bra, jag kan be henne förklara saker jag inte förstått riktigt på de vanliga lektionerna ännu en gång. Detta tar upp större delen eftersom jag inte alltid har så lätt för att förstå… Jag är även tvungen att prata konstant under 45 minuter vilket är bra då det inte blir så mycket när man delar 1½h med 10 andra studenter.

För er som tror att jag gör allt annat än studerar här nere ska jag berätta lite om vad jag har lärt mig: Tempus; Present uttrycker vad jag gör i allmänhet eller kommer att göra inom kort (ex; studerar juridik, ska gå till stranden), Futuro semplice (”enkel framtid”) uttrycker vad jag avser att göra i framtiden, Passato prossimo utrycker enstaka händelser i dåtid (ex; igår åkte jag till Milano), Imperfetto uttrycker sådant som pågått i förfluten tid (Ex; När jag var i Italien var jag på stranden varje dag). Har även börjat lära mig prepositioner vilket är ganska lurigt då det finns 5 olika för från, i, av, till, med etc. Denna vecka ägnas åt prepositioner (ord som ersätter andra ord så att man inte behöver repetera. Ex; Har du köpt boken? Ja, jag köpte den.), också klurigt som sjutton men Eleonora har tålamod med mig. Det får hon betalt för!

I helgen har jag förstås blivit av med min cykel. Att tro att ingen vill ha en skraltig cykel med punktering som dessutom är fastlåst i en stolpe är naivt. Ja, ja nu går jag och funderar över huruvida jag ska skaffa en till. Den jag hade kostade mig lika mycket som att hyra en i en månad och jag fick behålla den i nästan 5 veckor! Å andra sidan kan man nästan få ett par badbrallor för samma pengar, Dolce & Gabbana! Klurigt! Fortsättning följer…

1 kommentar:

Anna sa...

Lillasyster sitter i ett regnigt Oslo, nyligen hemkommen från ett jobb som hon inte är så förtjust i, och äter snabbnudlar.... Men det är fyra arbetsdar och en fri dag kvar innan jag tar tåget till Gardemoen och sätter mig på planet till Pisa! Glädjer mig som ett barn på dagen innan julafton! Kanske stannar, vem vet? ;)