måndag 16 juli 2007

Till en början

Hejsan!

Från och med nu kommer det kanske lite info ifrån stöveln!

Har varit här i fyra veckor nu, tiden går fort men det beror förstås på att jag har roligt. Dagarna fördrivs med lite lektioner på morgonkvisten, därefter bär det av till stranden. Väl där finns möjlighet till lunch, läxläsning, fika, skitsnack m.m. Det finns även en volleybollplan så jag kommer vara en fena på beachvolleyboll när jag kommer hem (vad jag nu ska med den kunskapen till i Lund i oktober?).

På stranden övar jag diverse språk, tyvärr inte så mycket italienska, det har mest blivit tyskan som har utvecklats och givetvis dominerar engelskan. De flesta verkar vara från Holland eller Schweiz. Umgås mest med tysktalande personer.

Utöver vardagen försöker jag ta mig ut på utflykter lite varstans. Ska försöka lägga upp lite bilder från dem.
I lördags skulle två tysktalande åka bil till Zurich. Påpasslig som man är erbjöd jag mig att köra bilen till Milano vilket uppskattades samtidigt som jag hann med några timmars shopping i modets Mecka! Italiens näst största stad rymmer en hel del imponerande byggnader och jag gillade atmosfären även om jag bara var där i fyra timmar. Tåget hem tog lika lång tid som själva vistelsen och givetvis var anslutningen i Genua en halvtimme sen. Trenitalia är i alla fall billigt.

Viareggio är väldigt levande så här på sommaren. Mycket sommargäster, mest italienare. Möjlighet till nattliv på olika ställen alla veckodagar.

Denna veckan börjar den första av 10 privatlektioner jag har bestämt mig för att ta. Kostar skjortan men jag behöver bli tvingad till att prata. Jag förstår och kan göra mig förstådd i ganska stor utsträckning men det är lätt att låta någon som kan språket bättre sköta snacket. Nu ska jag anstränga mig lite så att jag kan imponera på min lillasyster när hon kommer ner den sista juli.

1 kommentar:

Danne d.ä. sa...

självklart står du och hänger i glasskön omgiven av en massa fagra damer... :)